I en hektisk hverdag med arbeid, forpliktelser, møter og fritidsaktiviteter, blir vi tvunget til å gjøre prioriteringer. Selv om man gjerne skulle ønske det, så finnes det ingen supermennesker som rekker over alt man skulle rukket over. Vi blir daglig satt i dilemmaer hvor vi må velge hva som er viktigst og hva som haster mest. Skal jeg være best mulig forberedt til styremøtet i morgen klokken 08:00 eller skal jeg handle inn mat så ungene får kveldsmat når de kommer hjem fra trening? Skal jeg få klipt plenen, den som helst skulle vært klippet for en to-tre uker siden og nå er utskuddet i nabolagets plensortiment, eller skal jeg endelig få ringt opp skattekontoret og høre hvorfor jeg i år igjen må betale restskatt? Skal jeg selv få gjennomført en treningsøkt eller skal jeg hjelpe ungene med leksene? Vi må hele tiden ta valg.
Heldigvis finnes det løsninger som gjør det mulig å av og til kunne si “ja takk, begge deler”. Det gjelder bare å finne dem.
Digitale muligheter
I en gjennomdigitalisert verden finnes det et enormt mulighetsrom for å få hjelp til det meste. Det være seg oppskrifter på enkle middagsretter, gjør det selv-guide for å få sjekket opp om skatteprosenten du betaler hver måned, faktisk er det du skal betale, og det finnes nettsider, som for eksempel https://studieweb.no/, som tilbyr digital leksehjelp. Alle disse hjelpemidlene, som til sammen utgjør det jeg liker å kalle “den digitale assistenten” frigjør deg tid til å faktisk kunne rekke å gjennomføre mer av det du både bør få gjort og vil få gjort.
Barna er det viktigste i livene våre. Likevel er det ikke til å komme unna at også de små krever tid, ressurser og energi fra oss i en allerede hektisk hverdag. Barndommen i dag er annerledes fra da den voksne generasjonen vokste opp. Gjennom internett, apper, sosiale medier og nettaviser har barn og ungdom som vokser opp i dag tilgang på den informasjonen de ønsker i løpet av noen få tastetrykk. Dette gir muligheter, samtidig som det ikke skal brukes ukritisk. Nettvett er i den sammenheng et viktig begrep. Et begrep barn og unge bør kjenne til og vite hvordan de utøver i praksis. For gjennom å evne og ta i bruk de mulighetene som finnes digitalt, og på den måten benytte seg av “den digitale assistenten”, kan barna i større grad hjelpe seg selv.
Jeg sier ikke at man skal slutte å hjelpe barna med leksene, her er det snakk om å frigjøre deg selv tid til å faktisk kunne være der for dem, ikke 50 prosent, men 100. Det kan “den digitale assistenten” hjelpe deg med. Du må bare lære barna og bruke den.