I likhet med alle andre bransjer i den moderne verden, er bilbransjen i stor grad blitt påvirket av den store utviklingen innen teknologi. Smartteknologi gir en rekke fordeler i moderne biler, inkludert velkjente verktøy som assistert parkering og navigeringssystemer. Selvkjørende biler er dessuten på trappene, og selskaper som Tesla har faktisk allerede inkludert autopilot-teknologi i Model S- og Model X-seriene sine. Det er snart bare fantasien som setter grenser for den moderne bilens utvikling – hvem vet hva som venter i fremtiden?
Assistert kjøring og selvkjørende biler
Cruise control er for lengst gammelt nytt, men i en rekke moderne biler tilbys en ny og forbedret utgave av dette verktøyet. Adaptiv cruise control benytter seg av sensorer i bilen for å redusere farten hvis bilen foran bremser. Dette innebærer at man ikke lenger trenger å justere farten selv når man kjører bak en annen bil. Noen biler tar dessuten dette enda lenger, ved å stanse og starte bilen automatisk, for eksempel i køkjøring. Det finnes dessuten datasystemer som kan regulere farten i henhold til fartsgrensen der du er, slik at du faktisk slipper å følge med på skiltingen for å holde fartsgrensen.
Automatisk nødbrems
Automatisk nødbrems, eller AEB, benytter ulike sensorer for å avgjøre hvorvidt bilen er i ferd med å krasje. Hvis sensorene oppdager en bil eller andre ting foran bilen, aktiveres automatisk bremsene. Med denne teknologien kan bilen stanses langt raskere enn vanlig. Her er det nemlig mye tid å tjene ved at alt skjer automatisk, i motsetning til når sjåføren må registrere den potensielle faren, og deretter reagere med å tråkke på bremsen. Med denne teknologien oppnår man dermed at kollisjonen kan unngås eller i det minste sørge for at skaden reduseres. Flere biler har denne teknologien allerede i dag, og bilbransjen har som mål å gjøre AEB som standard i alle nye biler innen 2022.
Selvkjørende biler
Neste steg er helt selvkjørende biler, og selv om dette hørtes ut som en ren science fiction-drøm for bare noen få år siden, har Tesla har allerede begynt å teste slik teknologi i både Model S- og Model X-bilene sine. Autopilot-teknologien til Tesla er basert på kameraer, ultralydsensorer og radarer, og gjør det altså i større grad mulig for bilen å kjøre på egenhånd. Det er likevel nødvendig å kalibrere systemene ved manuell kjøring, og autopilot-funksjonen skal enn så lenge kun assistere sjåføren. En rekke elementer mangler foreløpig før man kan anse bilene som helt selvkjørende, uten menneskelig assistanse.